Siirry pääsisältöön

LAAVULLA YÖTÄ

Tää Korona homma on
muuttanut mua täysinEn ois uskonut vielä hetki sitten että mä ensinnäkin pystyisin pyöräilemään yhtäkkiä monen vuoden pyöräilytauon jälkeen 26 km putkeen (tää tapahtui viime viikonloppuna kun päätettiin pyöräillä Suomusrjärvelle miehen kanssa) ja toiseksi että pystyisin lähtee laavulle yöksi. Sinne me kuitenkin päädyttiin hetken mielijohteesta oikeen eräjormailemaan miehen ja hänen siskon kanssa.

Idea tuli vielä multa! Kun miehen äiti pyysi lapset heille yökylään ja heitin ilmoille ajatuksen laavulla yöpymisestä. Miestä joutui jopa vähän suostuttelemaan aluksi kun sää näytti sille illalle huonolta. Mutta loppujen lopuksi hänkin lähti sinne mielellään.

Saatiin ystäväpariskunnalta lainaksi Haltin makuupussit joiden kanssa pärjää -20 asteen pakkasessakin. Me nukuimme miehen siskon kanssa niissä ja mies nukkui kahden ohuemman pussin kanssa. Alustoina meillä oli suht ohuet vihreät teltta-alustat.

Näiden lisäksi pakattiin mukaan:

• makkaraa ym syötävää
  • Monopoly- pelikortit tottakai
  • pienet tyynyt kaikille
  • muovipusseja sukkien päälle jos paha sade yllättäisi ja sukat kastuisi
  • vaatteita PALJON! ainakin mulla.. kaikkia en ees tarvinnut vuorokauden aikana
  • vessapaperia ja talouspaperia
Näillä tavaroilla pärjäsimme hyvin vuorokauden ja kaikkia kyllä käytettiin. Syötävää oli ehkä liikaa ja myös vaatteita pakkasin yli tarpeen, mutta parempi niin. Nämä tavarat mahtui kahteen perusreppuun (rinkka on ostoslistalla!) ja tyynyt oli muovikassissa sekä makuupussit ja alustat roikkui reppujen ulkopuolella.

Vaatteet joilla itse pärjäsin hyvin yön (yöllä oli kylmimmillään muistaakseni +2 astetta) ja tuli jopa vähän kuuma olivat:
  • t-paita
  • pitkähihainen puuvillapaita
  • fleece-takki
  • thermo sukkahousut
  • thermo legginsit
  • sukat
  • villasukat
  • pipo
Makuupussina mulla oli siis tosiaan Haltin talvimakuupussi ja yöllä jouduin villasukat riisumaan kun tuli niin kuuma. Muuten oli koko yön todella sopiva lämpotila.

Me yövyimme Teijon Kansallispuiston laavussa ja meidän laavu oli Viksbäkinlahdella. Täällä kirjoittelin enemmän Teijon kansallispuistosta, kun olimme siellä päiväretkellä lasten kanssa aiemmin. Laavu oli pieni mutta meille kolmelle sopivan kokoinen ja plussaa oli se että nuotion oli todella lähellä joten se lämmitti hyvin illalla. Heitimme sinne viimeiset puut juuri kun aloimme nukkumaan.

Innostuimme tästä retkeilystä ja laavulla yöpymisestä niin kovin että tänä viikonlopulla lähdemme ehkä uudestaan ja tällä kertaa lasten kanssa! Vielä ei olla ostettu omia retkeilykamoja mutta pikkuhiljaa pitää hankkia omat makuupussit, rinkka, retkikeitin ym tarpeellista tavaraa jos alamme enemmänkin tässä käymään retkeilemässä perheenä. Katsotaan miten lapset viihtyy leirielämässä ja saako he unta laavulla. Aika jännää!

Ihan parasta oli illalla nähdä auringonlasku ja aamulla herätä lintujen lauluun ja raikkaaseen ilmaan. Mies oli aamulla herännyt jo aikasemmin kun me ja laittanut nuotion palamaan josta saimme heti aamutuimaan lämpöä laavuun.

meni yllättävän hyvin kaikin puolin, ainut miinus oli kova alusta ja minä selkävammaisena heräilin selkäkipuihin aina välillä. Se tuntui seuraavana päivänä, koska olin kyllä pitkästä aikaa aivan rättipoikki ja vähän huonovointinen. Täytyy hankkia myös paremmat patjat esim sellaiset itsestään täyttyvät ilmapatjat jotka saa pieneen tilaan.

Ihan mahtavaa se silti oli ja tästä alkaa meidän perheen uusi harrastus aivan varmasti!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VIIKONLOPPU HELVETINJÄRVEN KANSALLISPUISTOSSA

Päästiin  viime viikonloppuna ilman lapsia Ruovedelle Helvetinjärven kansallispuistoon retkeilemään. Mukaan lähti siskoni Anniina ja hänen miehensä. Ja on sanottava heti alkuun että tämä reissu oli paljon parempi tehdä ilman lapsia, koska reissu oli meille aikuisillekin rankka. Toki retki olis suunniteltukin vähän eri tavoin jos lapset olis olleet matkassa. Lähdimme  reissuun perjantai iltapäivällä täältä Salosta. Saavuimme Kankimäen parkkialueelle seiskan aikoihin. Tähän parkkialueelle pääsimme osoitteella: Helvetinkoluntie 775 . Olimme etukäteen suunnitelleet reitin ja ensimmäisen yön vietimme Luomajärven telttailualueella . Kankimäen parkkialueelta tänne oli matkaa noin 5km. Kävelimme ensin kuitenkin Helvetinkolulle (tähän matkaa parkkialueelta vähän alle 2km) ihastelemaan kaunista maisemaa näköalapaikalle ja katsomaan rotkoa, josta netistä löytyy paljon kuvia. Polku Luomajärvelle oli juuri niinkuin olimme netistä lukeneet: jyrkkiäkin ylä- ja alamäkiä, juurakkoista ja

YHDEN PÄIVÄN ATERIAT

Tänään halusin näyttää sulle millaisista aterioista mun yhden päivän ruokailut koostuu. Nämä ateriat oli tämän viikon tiistailta. Mun ateriat vaihtelee tosi paljon sen mukaan, noudatanko jotain tarkempaa ruokavaliota vai teenkö fiiliksen mukaan. Tällä hetkellä mulla on tarkempi ruokavalio käytössä arkisin, viikonloppuisin mennään vähän vapaammin.  Tän ruokavalion runko on Vahavan valmennuksesta jäänyt mulle ja se koostui tiistaina näistä aterioista: AAMUPALA Kaurapuuroa, marjoja ja mehukeittoa Munakas kahdesta keltuaisesta ja neljästä valkuaisesta Kahvi maidolla LOUNAS Salaatti, kurkku, tomaatti Riisiä ja kanaa Oliiviöljyä Vettä VÄLIPALA Kalkkunaleikkelettä Kirsikkatomaatteja Cashew- pähkinöitä Kahvia maidolla PÄIVÄLLINEN Kanasalaatti Vettä ILTAPALA Täyskauraleipää Oivariinia Kalkkunaleikkelettä Kananmunia Kirsikkatomaatteja Vettä Kanasalaatin nautin metsässä retkellä, ja se jäi kuvaamatta. Samoin

LUONNOSSA YÖPYMINEN PERHEENÄ ON PARASTA! // ISO-VALKEE

Viime viikonlopun reissu peruuntui huonon sään takia. Nyt päästiin reissuun perheenä ja ystävien kanssa tänä viikonloppuna ja päädyttiin Iso-Valkeelle Somerolle. Paikka oli kaunis ja reissu onnistunut muutenkin! Tää harrastus kyllä on niin parasta! Luonnossa oleminen ja yöpyminen on mahtavaa. Kokeilkaa ihmeessä tekin! Me nukuimme tällä reissulla yön teltassa, ja se tuntui paremmalta yöpymismuodolta kuin laavu. Alusta nukkumiselle on tietenkin pehmeämpi maassa kuin kovalla laavulla. Myös oman teltan sisällä nukkuminen on jotenkin "turvallisemman" oloista ja siellä on tuulensuoja. Miinuksena on tottakai sen teltan kantaminen. Meillä on Retki- merkkinen "muumiteltta" ja se paketti ei oo kovin pieni ja helppo kantamus. Mutta muuten tosi hyvä teltta niin halvaksi!  Lapset nukkuivat yhdessä untuvapussissa ja me omissa Jeppen kanssa. Jeppe kävi samana päivänä vielä ostamassa itselleen Tokmannista Vaeltaja- merkkisen makuupussin (30€), joka osoittautu