Siirry pääsisältöön

LASTEN PIENI IKÄERO (ps. sisältää myös isän mielipiteen)

Mulla on vihossa (jep,vanhanaikainen!) ylhäällä postausideoita
joista haluan kirjoittaa, ja tämä aihe ei ole sieltä, vaan idea tuli vaan hetkessä päähäni. Luulen että tämä voisi auttaa joitakin vanhempia miettiessään perhe-elämää tai lasten hankkimista. Tietenkin, jokainen perhe, lapsi, avioliitto tai elämäntilanne on kaikilla erilainen. Mutta kirjoitan nyt meidän perheen omista kokemuksista.

Meidän lapset ovat Nael 5v ja Noah 3v. Heillä on ikäeroa siis vähän alle 1v 8kk. Nael oli alle vuoden kun aloin odottaa Noaa. Alkuraskaus oli rankka, koska koin toisessakin raskaudessa suurta pahoinvointia ja kovaa väsymystä. Siinä samalla piti tietenkin hoitaa esikoista joka ei vielä kävellyt tai ollut kokonaan päiväkuiva. Voisin vaikka joskus kirjoittaa raskauksista oman postauksen, ettei tästä tekstistä tulisi niin pitkä ja palaan viralliseen aiheeseen eli lasten pieneen ikäeroon.

Meillä oli ollut haaveena saada tyttärelle aika nopeasti sisarus, ja ensin tulinkin raskaaksi jo loppuvuodesta 2015, mutta se raskaus meni kesken. Pian tämän jälkeen tulin uudestaan raskaaksi ja pikkuveli syntyikin sitten lokakuussa 2016.

Pelkäsin hirveästi Naelin osoittamaa mustasukkaisuutta ennen syntymää, mutta huoli oli aiheeton, eikä mustasukkaisuutta ollut havaittavissa ollenkaan (tai sitten aika kultaa muistot). Nael osallistui vauvan hoitoon, kuitenkin vähemmän mitä olin ajatellut. Mutta olihan hän niin pieni vielä sillon, nyt tilanne olisi varmaan ihan eri.

Kun pikkuveli oppi konttaamaan ja kävelemään, sisko välillä ärsyyntyi leikkeihin sekaantumisesta, ennen kuin veli oppi leikkimään yhdessä. Tässä on varmaan sukupuoli eroja, koska huomasin ystäväperheessämme kahden tytön (joilla 2 vuoden ikäero) leikkivän yhdessä aiemmin kun meidän lapset. Kuitenkin Noah oppi mielestäni aikaisemmin leikkimään roolileikkejä kun siskonsa, varmaan matkien siskon tyyliä leikkiä.

Nykyään kolmevuotiaan uhma painaa päälle, ja sen seurauksena riidat ja kiusanteko siskolle ovat lisäntyneet. Useammin kuitenkin nykyään näkee yhteistä leikkimistäkin, ja silloin äiti nauttii ja katselee sitä mielellään (koska se on kuitenkin niin harvinaista :D). Heidän yhteisiä lempileikkejä ovat retkelle meno (esim uimaranta olohuoneessa), autoleikit, kotileikki (Noah on yleensä vauva, mutta joskus myös äiti) tai eläinleikki (kissoina oleminen on best).

Mielipide lyhyestä ikäerosta:

Äidin mielipide: Vauva-aika oli helpompaa kuin pelkäsin. Välillä kuitenkin ajattelin perheitä, joissa oltiin tehty esim kolmen vuoden ikäerolla seuraava lapsi, että he säästyivät säädöiltä esimerkiksi lähtötilanteissa ja isommat lapset pystyvät enemmän olemaan apuna vauvan hoidossa. Kahden pienen lapsen kanssa lähteminen kauppaan, ulos tai minne tahansa oli varmasti kovemman tuskan takana, kun piti pukea molemmat lapset esim talvikamppeisiin. Myös kaupassa kulkeminen tai tien ylittäminen vaatii enemmän äidiltä kahden pienen lapsen kanssa, kuin esimerkiksi jos olisi yksi isompi lapsi joka osaa itse katsoa oikeaan ja vasempaan tai olla repimättä kaikkia vaatteita henkareista....

...Kuitenkin mielestäni tämä ikäero on ollut juuri sopiva, enkä ole katunut päivääkään toisen lapsen tekemistä niin pian. No ehkä joinakin päivinä :D Kyllä rankkoja päiviä on, varsinkin hetket jolloin riehutaan, kiljutaan ja on muuten vaan päätöntä menoa, mutta olen huomannut että tälläisiä päiviä on jokaisessa perheessä, olkoon ikäero mikä tahansa. Nautin kovasti kun nään miten lapset leikkii yhdessä ja olen suuresti onnellinen että ollaan saatu heitä kaksi meidän perheeseen. 🖤

Isän mielipide: Olen ajatellut että jos/kun  lapsilla on vähän ikäeroa, niin he käyvät samoja elämäntilanteita läpi yhtäaikaa. Oli se sitten kerhoajat, kouluelämä ja ihan varhaisaikuisuuteen asti.
Vauva aika meni suht mukavasti mutta on kyllä myönnettävä että kun molemmat ovat kasvaneet ja kun poikakin ylitti tuon 2v rajapyykin niin  on tässä saanut hermojakin pidätellä.
Ne hetket kun ne leikkii yhdessä ja nätisti on upeita (kun saa olla itse hetken rauhassa) mutta kun ne ovat sillä tuulella että ärsytetään toista niin onhan täällä sellainen meininki että oksat pois.
Kun kaksi pikkuista vaan syyttää toista rikkoutuneesta maljakosta niin koita siinä sitten selvittää kuka on syyllinen!
Mutta summa summarum niin kuin olen näistä lapsista aina sanonut niin sanon sen nytkin: Markallakaan en ostais (niin hermoa raastavia ne osaa olla) mutta miljoonastakaaan en myis (niin valloittavia ja ihania ja rakkaita ne osaavat olla).

Näihin isän sanoihin on hyvä lopettaa. Päivääkään ei olla kaduttu murusten saamista. Rakkaus omia lapsia kohtaan on jotain sanoinkuvaamatonta, jota ei ymmärrä ennen kuin saa omia 🖤

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VIIKONLOPPU HELVETINJÄRVEN KANSALLISPUISTOSSA

Päästiin  viime viikonloppuna ilman lapsia Ruovedelle Helvetinjärven kansallispuistoon retkeilemään. Mukaan lähti siskoni Anniina ja hänen miehensä. Ja on sanottava heti alkuun että tämä reissu oli paljon parempi tehdä ilman lapsia, koska reissu oli meille aikuisillekin rankka. Toki retki olis suunniteltukin vähän eri tavoin jos lapset olis olleet matkassa. Lähdimme  reissuun perjantai iltapäivällä täältä Salosta. Saavuimme Kankimäen parkkialueelle seiskan aikoihin. Tähän parkkialueelle pääsimme osoitteella: Helvetinkoluntie 775 . Olimme etukäteen suunnitelleet reitin ja ensimmäisen yön vietimme Luomajärven telttailualueella . Kankimäen parkkialueelta tänne oli matkaa noin 5km. Kävelimme ensin kuitenkin Helvetinkolulle (tähän matkaa parkkialueelta vähän alle 2km) ihastelemaan kaunista maisemaa näköalapaikalle ja katsomaan rotkoa, josta netistä löytyy paljon kuvia. Polku Luomajärvelle oli juuri niinkuin olimme netistä lukeneet: jyrkkiäkin ylä- ja alamäkiä, juurakkoista ja

YHDEN PÄIVÄN ATERIAT

Tänään halusin näyttää sulle millaisista aterioista mun yhden päivän ruokailut koostuu. Nämä ateriat oli tämän viikon tiistailta. Mun ateriat vaihtelee tosi paljon sen mukaan, noudatanko jotain tarkempaa ruokavaliota vai teenkö fiiliksen mukaan. Tällä hetkellä mulla on tarkempi ruokavalio käytössä arkisin, viikonloppuisin mennään vähän vapaammin.  Tän ruokavalion runko on Vahavan valmennuksesta jäänyt mulle ja se koostui tiistaina näistä aterioista: AAMUPALA Kaurapuuroa, marjoja ja mehukeittoa Munakas kahdesta keltuaisesta ja neljästä valkuaisesta Kahvi maidolla LOUNAS Salaatti, kurkku, tomaatti Riisiä ja kanaa Oliiviöljyä Vettä VÄLIPALA Kalkkunaleikkelettä Kirsikkatomaatteja Cashew- pähkinöitä Kahvia maidolla PÄIVÄLLINEN Kanasalaatti Vettä ILTAPALA Täyskauraleipää Oivariinia Kalkkunaleikkelettä Kananmunia Kirsikkatomaatteja Vettä Kanasalaatin nautin metsässä retkellä, ja se jäi kuvaamatta. Samoin

LUONNOSSA YÖPYMINEN PERHEENÄ ON PARASTA! // ISO-VALKEE

Viime viikonlopun reissu peruuntui huonon sään takia. Nyt päästiin reissuun perheenä ja ystävien kanssa tänä viikonloppuna ja päädyttiin Iso-Valkeelle Somerolle. Paikka oli kaunis ja reissu onnistunut muutenkin! Tää harrastus kyllä on niin parasta! Luonnossa oleminen ja yöpyminen on mahtavaa. Kokeilkaa ihmeessä tekin! Me nukuimme tällä reissulla yön teltassa, ja se tuntui paremmalta yöpymismuodolta kuin laavu. Alusta nukkumiselle on tietenkin pehmeämpi maassa kuin kovalla laavulla. Myös oman teltan sisällä nukkuminen on jotenkin "turvallisemman" oloista ja siellä on tuulensuoja. Miinuksena on tottakai sen teltan kantaminen. Meillä on Retki- merkkinen "muumiteltta" ja se paketti ei oo kovin pieni ja helppo kantamus. Mutta muuten tosi hyvä teltta niin halvaksi!  Lapset nukkuivat yhdessä untuvapussissa ja me omissa Jeppen kanssa. Jeppe kävi samana päivänä vielä ostamassa itselleen Tokmannista Vaeltaja- merkkisen makuupussin (30€), joka osoittautu