Siirry pääsisältöön

LAAVULLA YÖTÄ LASTEN KANSSA

No nyt on sekin testattu.
Ja me ihastuttiin kyllä tähän, niin myös lapset! Edelleen mietin miten me ollaan yhtäkkiä päädytty harrastamaan tällästä, mitä en ois joskus uskonut. Ja ihmettelen sitä, miten pikkupakkasessa pystyy nukkumaan melkeinpä taivasalla. Mutta se on mahdollista, ja me onnistuttiin lasten kanssa nukkumaan yö laavulla menestyksekkäästi.

Päädyttiin majoittumaan taas tutuimmalle paikalle, eli Teijon Kansallispuistoon. Käveltiin 3 km päähän parkkipaikalta, Endalin laavulle. Parkkipaikka oli aika täynnä nyt lauantai iltana autoja ja laavuilla oli paljon ihmisiä.

Endalin laavulle meni suurimmaksi osaksi pitkospuut suon läpi, ja loppumatka oli metsäpolulla kävelyä. Jäätiin välillä paikoillemme kuuntelemaan lintujen ääniä, katselemaan joutsenia tai muuten vaan ihastelemaan kaunista luontoa. Pidettiin pieni juomabreikki myös kalliolla. Lapset kävelivät kyllä taas niin reippaasti koko matkan! Loppumetreillä Noah meinasi hermostua nälästä ja jalat alkoivat väsymään mutta hyvin jaksoivat loppuun asti kuitenkin.

Endalin laavulla oli pari telttaa pystytettynä myös, ja laavulle olikin ehtinyt jo toinen majoittuja sytyttämään nuotion niin saatiin heti Noalle makkarat paistumaan. Rehellisesti sanottuna vähän yllätyin ja aluksi järkytyin kun tajusin että siinä laavun lähellä yöpyy muitakin. Mutta tottakai tälläisenä kauniina päivänä muutkin on lähtenyt retkeilemään ja me saimme onneksi laavun kuitenkin omaan käyttöömme. En ollut kuitenkaan ennen ajatellut sitä puolta, että jos esim teltalla olijat haluaisivat tulla grillailemaan, me voisimme olla silloin jo lasten kanssa nukkumaan menossa laavulle.

Teltta on varmaan siinä mielessä kivempi, että pääsee omaan rauhaan. Kyllä mekin onneksi saimme olla nyt ihan rauhassa ja aamupuurot saimme keitettyä perheen kesken nuotiolla. Heräsin kyllä yöllä siihen kun joku käveli laavun takana ja tajusin että viime viikonloppuna olin ollut rauhallisemmalla mielellä kun tiesin ettei muita ihmisiä olisi lähellä. Elvis-koira oli onneksi siinä vartijana ja olisi ilmoittnaut jos joku lähestyisi laavua.

Meillä oli edelleen ystäviltä lainassa ne talvimakuupussit ja niiden kanssa ei tullut yöllä kylmä vaikka lämpötila laski yhden asteeen pakkasen puolelle aamuyöstä. Nukuimme niissä lasten kanssa yhdessä, ja lapset nukkuivatkin todella hyvin. Vanhemmat ei niin hyvin. Heräilin usein laittamaan makuupussia paremmin Naelin päälle, ettei hänelle tulisi kylmä ja siksi yö meni meidän vanhempien osalta vähän huonommin. Mutta pääasia että lapset eivät heränneet kertaakaan ja heille ei tullut kylmä. Nael itseasiassa tuntui välillä todella kuumalta. Eli jotain vaatteita oisi varmaan voinut jättää pois. Mulla itsellä oli samat vaatteet ja tarvikkeet kun viime kerralla, josta voit lukea täällä, ja mulla tuli taas yöllä välillä todella kuuma, eli oli taas liikaa :D No, me opetellaan vielä!

Lapsilla oli yöllä makuupusseissa:
- Naelilla paksut sukkahousut , Noalla collegehousut
- T-paidat ja pitkähihaiset
- Villahaalarit
- Villasukat
- Merinovillapipot

Aamulla mies oli taas herännyt aikaisin sytyttämään nuotiota ja oli ehtinyt hakemaan järvestä vettäkin jonka keitti puuroa varten. Olin aluksi epäileväinen järviveden juomisesta tai käyttämisestä mutta kyllä sitä kiehauttamisen jälkeen voi käyttää. Tehtiin siitä kaurapuuroa kaikille, pakkasimme leirin ja kävelimme takaisin autolle.

Mies hankki viime viikolla mulle ilmatäytteisen makuualustan, Woodlander merkkisen. Valitettavasti se ei kuitenkaan itsekseen täyttynyt kokonaan, mitä oli luvattu, joten piti itse puhaltaa siihen lisää ilmaa mutta ei paljon onneksi. Alustassa oleva tyyny pitää myös itse puhaltaa. Mutta oli se alusta parempi mulle selkävammaiselle kuin normi retkialustat.

Lisäksi mies hankki Torista meille 65 litraisen rinkan ja saimme siskon mieheltä lainaksi toisen.  Näihin saimme hyvin mahtumaan vuorokaudeksi tavarat, mutta miten käy kesällä jos aiotaan moneksi yöksi lähteä jonnekkin. Sillon tosin lämpökerrastoa ei tarvitse mukaan niin paljon ja makuupusseiksikin riittää kevyemmät.

Hankintalistalla on vielä siis omat kolmen vuodenajan makuupussit, jotka ostamme tällä viikolla luultavasti sekä jonkinlainen keitin (trangia tai risukeitin). Ne on oleellisimmat ja lisäksi listalta löytyy joitakin, ei niin pakollisia hankintoja, kuten : riippumatto, toinen isompi rinkka, retkikirves, retkiastiat ym.

Eniten tällä hetkellä seuraavaksi kiinnostavin retkeilykohde olisi Helvetinjärvi ja tietenkin monet Lapissa olevat kohteet.

Suosittele meille jotain kivaa retkeilykohdetta! Seuraava reissu tehdään ehkä teltalla :)

1. On varmasti ollu jännittävä retki myös lasten mielestä! Telttailua kiinnostais myös kokeilla lasten kanssa!

1. Oli koko perheelle aika jännää, mutta hauskaa! :) Viikonloppuna aioimme mennä teltalla reissuun :) kerron sitten miten se sujui!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VIIKONLOPPU HELVETINJÄRVEN KANSALLISPUISTOSSA

Päästiin  viime viikonloppuna ilman lapsia Ruovedelle Helvetinjärven kansallispuistoon retkeilemään. Mukaan lähti siskoni Anniina ja hänen miehensä. Ja on sanottava heti alkuun että tämä reissu oli paljon parempi tehdä ilman lapsia, koska reissu oli meille aikuisillekin rankka. Toki retki olis suunniteltukin vähän eri tavoin jos lapset olis olleet matkassa. Lähdimme  reissuun perjantai iltapäivällä täältä Salosta. Saavuimme Kankimäen parkkialueelle seiskan aikoihin. Tähän parkkialueelle pääsimme osoitteella: Helvetinkoluntie 775 . Olimme etukäteen suunnitelleet reitin ja ensimmäisen yön vietimme Luomajärven telttailualueella . Kankimäen parkkialueelta tänne oli matkaa noin 5km. Kävelimme ensin kuitenkin Helvetinkolulle (tähän matkaa parkkialueelta vähän alle 2km) ihastelemaan kaunista maisemaa näköalapaikalle ja katsomaan rotkoa, josta netistä löytyy paljon kuvia. Polku Luomajärvelle oli juuri niinkuin olimme netistä lukeneet: jyrkkiäkin ylä- ja alamäkiä, juurakkoista ja

YHDEN PÄIVÄN ATERIAT

Tänään halusin näyttää sulle millaisista aterioista mun yhden päivän ruokailut koostuu. Nämä ateriat oli tämän viikon tiistailta. Mun ateriat vaihtelee tosi paljon sen mukaan, noudatanko jotain tarkempaa ruokavaliota vai teenkö fiiliksen mukaan. Tällä hetkellä mulla on tarkempi ruokavalio käytössä arkisin, viikonloppuisin mennään vähän vapaammin.  Tän ruokavalion runko on Vahavan valmennuksesta jäänyt mulle ja se koostui tiistaina näistä aterioista: AAMUPALA Kaurapuuroa, marjoja ja mehukeittoa Munakas kahdesta keltuaisesta ja neljästä valkuaisesta Kahvi maidolla LOUNAS Salaatti, kurkku, tomaatti Riisiä ja kanaa Oliiviöljyä Vettä VÄLIPALA Kalkkunaleikkelettä Kirsikkatomaatteja Cashew- pähkinöitä Kahvia maidolla PÄIVÄLLINEN Kanasalaatti Vettä ILTAPALA Täyskauraleipää Oivariinia Kalkkunaleikkelettä Kananmunia Kirsikkatomaatteja Vettä Kanasalaatin nautin metsässä retkellä, ja se jäi kuvaamatta. Samoin

LUONNOSSA YÖPYMINEN PERHEENÄ ON PARASTA! // ISO-VALKEE

Viime viikonlopun reissu peruuntui huonon sään takia. Nyt päästiin reissuun perheenä ja ystävien kanssa tänä viikonloppuna ja päädyttiin Iso-Valkeelle Somerolle. Paikka oli kaunis ja reissu onnistunut muutenkin! Tää harrastus kyllä on niin parasta! Luonnossa oleminen ja yöpyminen on mahtavaa. Kokeilkaa ihmeessä tekin! Me nukuimme tällä reissulla yön teltassa, ja se tuntui paremmalta yöpymismuodolta kuin laavu. Alusta nukkumiselle on tietenkin pehmeämpi maassa kuin kovalla laavulla. Myös oman teltan sisällä nukkuminen on jotenkin "turvallisemman" oloista ja siellä on tuulensuoja. Miinuksena on tottakai sen teltan kantaminen. Meillä on Retki- merkkinen "muumiteltta" ja se paketti ei oo kovin pieni ja helppo kantamus. Mutta muuten tosi hyvä teltta niin halvaksi!  Lapset nukkuivat yhdessä untuvapussissa ja me omissa Jeppen kanssa. Jeppe kävi samana päivänä vielä ostamassa itselleen Tokmannista Vaeltaja- merkkisen makuupussin (30€), joka osoittautu